Hvad er forskellen på Tamiya 540 motorer?
06 april 2021 – Kenneth Christensen
Tamiya tilbyder et meget bredt udvalg af elektriske Type 540-motorer, og det kan være ret svært at finde ud af deres forskelle, fordele og ulemper. For at hjælpe dig med at få et overblik samt hvilke der passer bedst til dig og din type kørsel har vi lavet denne guide.
Tamiya Type 540 børstede motorer
Tamiya Mabuchi RS-540 "Silver Can"
"Silver Can" -motoren er standard i de fleste Tamiya RC-sæt. Det er en meget alsidig motor designet til at fungere både on- og offroad. De fleste er lavet af Mabuchi, men nogle få er lavet af Johnson.
- 27T børstet motor
- Maks. Omdrejningstal: 14.000 omdr./min. / 7.2V
- Moment: 0,025 Nm / 7,2V.
Tamiya RS-540 Torque Tuned motor
Tamiya Torque Tuned-motoren er måske den mest populære opgradering fra "Silver Can", men kommer også som standard på nogle Tamiya-sæt. Det giver en betydelig stigning i kraft og topfart. Den er meget populært på grund af sin lave pris og er en meget let tune-up, da den fungerer med alle Tamiya ESC'er.
- 25T børstet motor
- Højeste omdrejningstal: 16.000 omdr./min. / 7.2V
- Moment: 0,030 Nm / 7,2V.
Tamiya RS-540 Sport Tuned motor
Tamiya Sport Tuned-motoren er en anden meget populær opgradering, da den er markant mere kraftfuld end "Silver Can"-motoren og Torque Tuned. Bemærk: Da denne er 23T fungerer den ikke på Tamiyas TEU-105BK ESC, der leveres standard i nogle Tamiya-sæt.
- 23T børstet motor
- Maks. Omdrejningstal: 18.300 omdr./min. / 7.2V
- Moment: 0,034 Nm / 7,2V.
Tamiya RS-540 GT Tuned motor
GT Tuned er en af Tamiyas lidt mere niche-motorer designet til Touring-racerløb med forbedret køling og udskiftelige børster. På trods af at det er en 25T, giver den mere power end Sport Tuned, men den åbne endeklokke og de blødere børster betyder, at den også kræver mere vedligeholdelse.
- 25T børstet motor
- Højeste omdrejningstal: 19.000 omdr./min. / 7.2V
- Moment: 0,049 Nm / 7,2V.
Tamiya Super Stock BZ, TZ og RZ
Super Stock-serien er 23T racermotorer, hver med sine karakteristika til forskellige typer baner. TZ har mere drejningsmoment til langsommere baner eller endurance racing, og RZ tilbyder lidt flere omdrejninger til sprintløb og hurtige baner. BZ er designet til offroad racing. Alle tre har børstedæmpere, terminal køleplade og aftagelig chipkondensator og kan skilles ad for vedligeholdelse. RZ har også lay-down børster for højere RPM.
- 23T børstet motor
- Maks. Omdrejningstal, 7.2V: TZ: 26.500 | RZ: 27.500 | BZ: 26.500
- Moment: 0,049 Nm for alle tre
Tamiya Type 540 børsteløse motorer
Tamiya TBLM-01
De børsteløse TBLM-01 motorer er Tamiyas børsteløse motorer uden sensorer på startniveau. Tilgængelig i to effektniveauer fra 16T til 12T. Da disse er børsteløse, har 16T ydeevne omtrent som en børstet 23T-motor. Takket være det børsteløse design er det vedligeholdelsesfrit og har en meget effektiv ydeevne. Tamiya anbefaler udelukkende at bruge disse motorer med Tamiyas TBLE-01 ESC.
- 16T - 12T børsteløs motor
- Højeste omdrejningstal ved 7.2V: 16T: 17.800 omdr./min | 12T: 22.750 omdr./min
- Moment: Ikke afsløret
Tamiya TBLM-01S
Tamiya TBLM-01S-motorerne er en nyere række af børsteløse motorer med sensorer, der giver rotordata til ESC'en for at give jævnere kørsel og mere drejningsmoment ved lavere omdrejninger. Fås i versioner fra 16T til 10,5T. Tamiya anbefaler udelukkende at bruge disse motorer med Tamiyas TBLE-01 ESC.
- 16T - 10,5T børsteløs motor
- Maks. Omdrejningstal ved 7.2V: 16T: 16.500 omdr./min | 10.5T: 24.250 omdr./min
- Moment: Ikke afsløret
- KV: 16T: 2300 | 10.5T: 3370
Tamiya TBLM-02S
Det mest populære valg af børsteløse Tamiya-motorer er TBLM-02S som er velegnet til en lang række formål. Fås i versioner fra 21,5T til 10,5T. Tamiya anbefaler at bruge deres TBLE ESC'er til denne serie af motorer - til version 10.5T skal du sørge for at tilføje en køleblæser til ESC'en.
- 21,5T - 10,5T børsteløs motor
- Højeste omdrejningstal ved 7.2V: 15.5T: 16.550 omdr./min | 10.5T: 24.250 omdr./min
- Moment: Ikke afsløret
- KV: 15,5T: 2300 | 10.5T: 3370
Tamiya Transpeed Octa Wind
Tamiyas Transpeed Octa Wind børsteløse motorer er meget hurtige racermotorer, designet til specifikt til onroad bane racing. Octa Wind har 8 viklinger, forbedrede præcisionssensorer og en helt ny sintret 12,5 mm magnet. De kommer i en række effektniveauer fra 9,5T til 4,5T, hvor 5T- og 4,5T-versionerne har forbedret køling.
- 9,5T - 4,5T børsteløs motor
- Maksimal omdrejningstal ved 7.2V: 9.5T: 27.360 omdr./min | 4.5T: 55.440 omdr./min
- Moment: Ikke afsløret
- KV: 9,5T: 3800 | 4.5T: 7700
Tamiya HP Transpeed
Tamiyas Transpeed HP børsteløse motorer er en række ekstremt hurtige racermotorer, designet til specifikt til onroad track racing. Baseret på LRP X12-motorer er det de højeste spec-motorer Tamiya tilbyder. Fås i en række versioner med rotorer i forskellig størrelse (12 mm og 12,5 mm) og forskellige effektniveauer fra 9,5 T til 4,5 T. 12 mm-versionen tilbyder højere omdrejninger, men har mindre drejningsmoment sammenlignet med 12,5 mm-versionen. Alle Tamiya Transpeed-motorer er med sensorer og har variabel timing.
12,5 mm diameter rotor:
- 7,5T - 3,5T børsteløs motor m / sensor
- Højeste omdrejningstal ved 7.2V: 7.5T: 33.840 omdr./min | 6.5T: 38.800 omdr./min | 3.5T: 72.000 omdr./min
- Moment: Ikke afsløret
- KV: 7,5T: 4700 | 6.5T: 5400 | 3.5T: 10.000
12 mm diameter rotor:
- 9,5T - 6,5T børsteløs motor m / sensor
- Højeste omdrejningstal ved 7.2V: 9.5T: 29.520 omdr./min | 8.5T: 31.680 o / min | 7.5T: 35.280 o / min | 6.5T: 41.040
- Moment: Ikke afsløret
- KV: 9.5T: 4100 | 8.5T: 4400 | 7.5T: 4900 | 6.5T: 5700
Andre Tamiya Type 540-motorer
Tamiya CR Tuned
CR Tuned-motoren er en børstet 35T-motor til Rock Crawling. Omdrejningstallet er signifikant reduceret, for i stedet at fokusere på at give højt drejningsmoment, længere køretid og ekstremt præcis gaskontrol og give mulighed for super langsom kørsel helt uden hjulspind.
- 35T børstet motor
- Højeste omdrejningstal ved 7.2V: 12.000 omdr./min
- Moment: 0,036 Nm / 7,2V.
Tamiya Torque Tuned TR
En motor designet specielt til RC-lastbiler, designet til at trække trailere og tunge belastninger. Den 33T børstede motor tilvejebringer køreegenskaber svarende til de rigtige semi-lastbiler og tilføjer gashåndtagspræcisionen ved lave hastigheder, f.eks. Motoren har kuglelejer og reduceret strømforbrug, hvilket giver længere driftstid.
- 33T børstet motor
- Maks. Omdrejningstal ved 7.2V: 12.500 omdr./min
- Moment: 0,039 Nm / 7,2V.
Tamiya Formula Tuned
Formula Tuned motoren blev designet til Tamiya F1 racing-serien, der oprindeligt brugte Mabuchi RS-540 "Silver Cans". Da børsterne ikke kan udskiftes på "Silver Can", brugte kørerne dem kun et par gange, før de smed dem ud og erstattede dem med en ny motor med friske børster. I stedet lancerede Tamiya Formula Tuned-motoren, der er designet til at fungere som en RS-540, men med udskiftelige børster.
- 32T børstet motor
- Højeste omdrejningstal ved 7.2V: 14.000 omdr./min
- Moment: 0,039 Nm / 7,2V.
Tamiya FL Tuned
På trods af at det er en 30T-motor, tilbyder Tamiya FL Tuned en mærkbar effektforøgelse end "Silver Can", med højere omdrejningstal og imponerende drejningsmoment. Motoren bruges i nogle race-serier, og som andre racermotorer kan den serviceres med nye børster. Den er populært til M-chassisbiler og uerfarne kørere på udkig efter lidt mere hastighed.
- 30T børstet motor
- Højeste omdrejningstal ved 7.2V: 15.200 omdr./min
- Moment: 0,044 Nm / 7,2V.
Tamiya Dirt Tuned Motor
En let afstemt børstet motor designet til racing i visse offroad-racing klasser og Tamiya Official Grand Prix-løb. Tilbyder lidt mere hastighed end "Silver Can", men har udskiftelige børster og forbedret køling til racingformål. Har chip-type støjreduktion.
- 27T børstet motor
- Højeste omdrejningstal ved 7.2V: 17.000 omdr./min
- Moment: 0,037 Nm / 7,2V.
Tamiya UGT Tuned motor
Den 24T UGT Tuned motor er officiel motor til Tamiya Grand Prix racing til Touring og Rally biler. Som racermotor har den køleplade og udskiftelige børster.
- 24T børstet motor
- Højeste omdrejningstal ved 7.2V: 19.400 omdr./min
- Moment: 0,049 Nm / 7,2V.
0 kommentarer